Dementikko ei ole toivoton tapaus?

Jussi Yli-Panula kirjoittaa Terveystuuletusta-blogissa E-vitamiinin käytöstä vanhenemisen estämisessä. E-vitamiinin käytöstä tuskin on tässä tarkoituksessa ainakaan mitään haittaa, jos tilanne vaikuttaa epätoivoiselta. ”Klinikalla suorittamani tutkimukset ovat osoittaneet, että E-vitamiinin todellinen teho vanhenemisen estämisessä perustuu tokotrienolien voimaan. Tokotrienolit ovat tehokkaimpia aseita vanhenemisen estämisen arsenaalissani, ja ne ovat avainasemassa terveyden ylläpidossa yli kymmenellä tavalla.”

Tokotrienolit auttavat
• vähentämään hapettumista
• pienentämään sydäntautiriskiä
• alentamaan tulehdusta kohdistumalla suoraan tulehdusta aiheuttaviin molekyyleihin
• vahvistamaan luustoa ja parantamaan mahahaavoja
• ylläpitämään tervettä triglyseriditasoa
• tukemaan normaalia verenpainetasoa sekä
• auttamaan ihoa pysymään sileänä ja nuorekkaana.

Mistä tokotrienoleja saa?

Tokotrienoleja saa lisäämällä niitä ruokavalioon. Yli-Panulan suosikki on annaattoöljy. Ensimmäisen kerran hän keksi achiotepuun uutteen, annaatton, ollessaan tutkimusmatkalla Andien vuoristossa. Tämä aine sisältää enemmän tokotrienoleja kuin mikään muu lähde. Ruokalusikallisessa on noin 15 milligrammaa.

Palmuöljy on myös hyvä tokotrienolien lähde. Yksi ruokalusikallinen sisältää 8 milligrammaa. Tokotrienoleja saa myös pähkinöistä ja tummista lehtivihanneksista. Kourallinen cashewpähkinöitä, manteleita tai pistaasipähkinöitä sisältää noin kaksi milligrammaan tokotrienoleja. Yhdessä annoksessa lehtikaalta, parsakaalta tai pinaattia on 1–2 milligrammaa tokotrienoleja.

Perusohje: Varmista, että saat ravintolisiä, jotka sisältävät luonnollista E-vitamiinia, ei sen synteettistä muotoa. Ota 50 milligrammaa tokotrienoleja kahdesti päivässä aterialla kuten kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja.

cashews-1502157-638x427