Kananmuna – älä turhaan välttele!

Pitkään kerrottiin, että kanamunan keltuaisen sisältämä runsas kolesteroli oli terveydelle vaarallista. Kun näimmekin kananmunan keltuaisen, ryhdyimme heti miettimään lääkitystä, sydänkohtauksia ja kuolemaa.  –   Liioittelua ja tarua.  Tuskin edullisempaa ja ravintorikkaampaa valmiiksi pakattua ruokaa voi löytää.

kananmunat_kolme

Todellisuudessa kolesterolilla on hyvin tärkeä osa kehomme toiminnassa. Se on rakennusmolekyyli, jolla on tärkeä tehtävä jokaisen solun toiminnassa. Se on myös tuottamassa hormoneja, kuten testosteronia, estrogeeniä ja kortisolia. Ilman kolesterolia emme pystyisi toimimaan.

Koska kolesteroli on tärkeää, elimistömme on kehittänyt menetelmiä, jotka takaavat, että sitä on aina riittävästi. Jos kolesterolia ei ole riittävästi, maksa valmistaa sitä. Mutta jos syömme kolesterolipitoisia ruokia, maksa tuottaa sitä vähemmän. Näin kehon kolesterolimäärä muuttuu hyvin vähän, vaikka söisimme sitä enemmän.

Kananmuna on erittäin edullinen, erittäin terveellinen ja erittäin helppo ja nopea valmistaa lukuisiksi herkullisiksi aterioiksi!

Kolesterolipitoisten ruokien syömisestä ei siis seuraa sydänsairauksia. Ranskalaiset, jotka yleensä elävät meitä suomalaisia pitempään, käyttävät kananmunia huomattavasti enemmän kuin me. Ranskassa kananmunan lisäksi syödään vihanneksia ja juureksia enemmän kuin Suomessa. Siinä meillä on siis parannettavaa.

Vihannesmunakokkeli on terästetty aamiainen tai lounas. Katso ohje, klik!

Jos haluat kanamunasta kaiken tehon irti, kannattaa miettiä, miten sen valmistaa. Katso terveellisin tapa, klik!

Lähteet:
Cholesterol feeding reduces nuclear forms of sterol regulatory element binding proteins in hamster liver
– Dietary Cholesterol Feeding Suppresses Human Cholesterol Synthesis Measured by Deuterium Incorporation and Urinary Mevalonic Acid Levels


Varmista, että saat ajankohtaista seniortietoutta suoraan sähköpostiisi? Tilaa ilmainen uutiskirjeemme, jos et ole jo tilaaja! Se ei velvoita mihinkään emmekä anna sähköpostiosoitettasi muille: