Kysy & Vastaa

Täällä voit esittää kysymyksiä ja vastata esitettyihin kysymyksiin.


Viimeisimmät kysymykset:

100 tapaa elää 100-vuotiaaksi, osa 3

Koskaan ei ole liian myöhäistä. Pienetkin vinkit sarjastani ”100 tapaa elää 100 vuotiaaksi” ovat hyödyksi. Lue lisää…

Koskaan ei ole liian myöhäistä. Pienetkin vinkit 100 tapaa elää 100-vuotiaaksi –kolumnisarjastani ovat hyödyksi. Uusien elämäntapojen omaksuminen virkistää myös aivoja. Jatketaanpa harjoituksia.

21. Ikääntyvä kehomme tarvitsee runsaasti kalsiumia!
Sitä on maidossa, josta sen imeytyminen ei kuitenkaan ole tehokkainta – varsinkaan teollisesti käsitellystä nykymaidosta. Ei hätää, sillä kalsiumia on runsain määrin vihreissä vihanneksissa, esimerkiksi parsakaalissa, lehtikaalissa, rukolassa, nauriin naateissa, pinaatissa ja punaisissa aurinkokuivatuissa tomaateissa. Niin ikään siemenet ja pähkinät sisältävät runsaasti kalsiumia. Valitse kurpitsan ja seesamensiemeniä sekä hassel-, para- ja saksanpähkinöitä sekä manteleita. Syö niitä sellaisenaan tai lisää sekarouheena puuroihin, salaatteihin, jogurtteihin, keittoihin ja patoihin.

Kalsiumin puute voi aiheuttaa seuraavia ongelmia: hauraat kynnet ja kuiva iho, lihassärky ja -krampit, osteoporoosi, munuaiskivet ja karies. Myös nykysairauksien – kuten sydän- ja verisuonisairaudet, syöpä, reuma ja allergiat – synnyn taustalla voi olla vakava kalsiumin puute. Kehon haitallinen happopitoisuus lisääntyy myös kalsiumin puutteen vuoksi.

Huomaa, että kalsium tarvitsee imeytymistä varten ja työkaverikseen muitakin ravinteita, kuten D-vitamiinia, magnesiumia ja proteiineja.

22. Statiinit ja kolesteroli – uusin tutkittu tieto tästä yhdistelmästä on monelle yllätys.
Kolesterolinpelko on monesti liioteltua. Oikean kolesterolitason määrittelyssä ei yleensä oteta huomioon mikä on niin sanottu oikea kolesterolimäärä kunkin henkilön elimistössä.
Elimistö tarvitsee kolesterolia lukuisiin toimintoihinsa kuten:

  • Aivojen ja hormonien rakennusaineeksi.
  • Ruoansulatukseen tuottamaan maksan sappinestettä.
  • Solukalvojen hermosolujen kommunikointiin.
  • Jo edellisen perusteella voi aavistaa kolesterolin merkityksen terveydellemme! Nykyään siitä on tehty konna, joka yritetään poistaa statiineilla. Turhaan! (Poikkeuksena kuitenkin: Jos huono LDL-kolesteroli on epänormaalin korkea ja hyvä HDL-kolesteroli hyvin alhainen sekä triglyseridi-arvot reilusti yläkantissa ja taakkana vielä keskivartalon lihavuus sekä verensokerin ja insuliinin epätasapaino, on ryhdyttävä toimiin!)

    Kolesteroliyhtälö on isompi kokonaisuus kuin vain kolesterolimittauksen tulos. Siksi statiinit eivät ole ensimmäinen hoitokeino. Yleensä elintapojen ja ruokailutottumusten muutos riittää, mutta valitettavan usein ihmismieli valitsee helpon ratkaisun lääkkeen muodossa.

    23. Syö runsaasti kuitupitoista ravintoa.
    Se huolehtii vatsan säännöllisestä toiminnasta. Ikääntyessä usein lääkkeiden määrä lisääntyy, ja ne saattavat häiritä suoliston toimintaa. Hoidoksi tähän tarjotaan yleensä ulostuslääkkeitä. Väärin! Vaivaa helpottavia hyviä kuidun lähteitä ovat kaura, erilaiset vihannekset, mieluiten höyrytettyinä tai raakoina (raasteet ovat hyvä vaihtoehto), kotimaiset marjat (ilman sokeria), pavut ja linssit, pähkinät ja siemenet – kuten pellavasiemenrouhe.
    Tehokas ruoansulatus ja suolen toiminta tukevat terveyttä monella tavalla: tasainen energian saanti on taattu, kehon kuona-aineet ja liiallinen kolesteroli poistuvat, elinvoimaisuus lisääntyy ja aivojen toiminta tehostuu.

    24. Syö runsaasti erilaisia kaalilajeja – lehtikaalia, tavallista keräkaalia, savoijin kaalia, parsakaalia ja lehtikaalia. Tutkimukset ovat osoittaneet näiden vihannesten tukevan terveyttä vahvistamalla immuniteettia ja jopa mahdollisesti estämällä joidenkin syöpälajien syntyä (rintasyöpä/parsakaali). Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman suosikkivihannes on parsakaali – miksipä ei meidän tavallisten tallaajienkin!

    25. Mikäli mahdollista, kasvata omia vihanneksia tai yrttejä.
    Ikkunalaudallakin voi kasvattaa persiljaa, ja jos vielä jaksaa kuopia multaa vähän enemmän, niin tomaatin taimia voi istuttaa terassilla olevaan purkkiin. On suorastaan autaallinen kokemus poimia itse kasvatettuja vihanneksia ja vielä autuaampaa on maistella niiden makua. Viherpeukalona toimiminen vahvistaa mielenterveyttä ja antaa rauhaa. Ainakin minun kokemukseni ovat olleet mieltä nostattavia.

    26. Pyri eroon traumoista.
    Holokaustista selvinneet ovat tutkimusten mukaan eläneet pidempään kuin ne, jotka pääsivät pakemaan. Suurista traumoista selviytyminen on auttanut monia näkemään elämän suurena lahjana, ja monet ovat siten löytäneet elämän tarkoituksen. Liian usein vanhenevat ihmiset vellovat elämän ankarissa muistoissa ja huomaamatta vajoavat itsesääliin, josta on vaikea päästä eroon. Itsesäälistä on lyhyt matka depressioon ja depressiolääkkeisiin.

    27. Nauti kahvista – kohtuudella!
    Liika ei ole hyväksi. Kuuluisan Mayo-klinikan tutkimuksen mukaan neljä kuppia tai enemmän päivässä on terveysriski. Pari-kolme kuppia nautinnolla juotuna hyödyttää terveyttä. Kahvissa on antioksidantteja, jotka tukevat puolustusjärjestelmäämme. Jos et pidä kahvista, tee, vihreä tee tai rooibus ovat hyviä vaihtoehtoja.

    28. Prosessoidut – teollisesti jalostetut lihat – eivät kuulu terveelliseen ruokavalioon!
    Jos lautasella on vihanneksia ja ajoittain rasvaista kalaa, mutta säännöllisesti prosessoituja lihatuotteita, kuten makkaroita, leikkeleitä, pasteijoita ynnä muita sellaisia, voisi tätä verrata yksi askel eteenpäin ja kaksi taaksepäin -tilanteeseen. Se, mitä syödään ja mitä ei syödä, on yhtä tärkeää, kun puhutaan terveellisestä ruokavaliosta.

    Vaikka prosessoidut lihatuotteet ovat halpoja vaihtoehtoja proteiineille, ne eivät ole terveyden kannalta vaihtoehtoja lainkaan. Ensinnäkin halvempien tuotteiden proteiinimäärä on kyseenalainen, sillä peruna-vilja-soijaperäiset täyteaineet muodostavat ison osan näistä tuotteista, joihin on myös lisätty iso joukko keinotekoisia maku-, säilytys- ja väriaineita.

    Hanki hyvänlaatuista lihaa ja kalaa. Niitä ei tarvitse syödä joka päivä! Kananmunat ovat myös hyvä proteiinin lähde! Laadukas ravinto ei maksa pitkässä juoksussa enempää kuin roskaruoka. Se tukee terveyttä, jolla on rahassa mittaamaton arvo! Lue aiemmin kirjoittamani artikkeli ikääntyvän ihmisen proteiinin tarpeesta, klik.

    29. Syö itsesi 80-prosenttisesti täyteen.
    Tämä on varsinkin Okinawalla asuvien naisten pitkän iän yksi merkittävimpiä salaisuuksia. Terveellistä ruokaa on helppo syödä vähemmän, koska se on tyydyttävää ja ravintorikasta, roskaruokaa täytyy tunkea suuhunsa melkein jatkuvasti jenkkien mallin mukaan, koska se ei tue elimistön ravintotarpeita.
    Yksi syy siihen, miksi hiukan vajaaksi jätetty vatsa tekee hyvää elimistölle, on että silloin tuotamme hiukan vähemmän vapaita happiradikaaleja, energian valmistuksen sivutuotteita. Liiallinen määrä näitä lisää elimistön tulehdusriskiä, sillä ne ovat monien vakavien sairauksien taustalla ja nopeuttavat ikääntymistä. Niin ikään ruoansulatuskanava voi toimia rauhassa, kun emme ylensyö.

    30. Kaadut seitsemän kertaa, mutta nouset pystyyn kahdeksan kertaa!
    Tämä sanonta hyvä pitää mielessä, kun elämässä kompuroi. Psyykkinen sinnikkyys – ei anneta periksi, vaikka elämä tukisteleekin – on yksi merkittävimpiä pitkän iän ja hyvinvoinnin salaisuuksia.
    Muistan lapsuudestani monia mummoja ja pappoja, joilla oli elämäniloa vaikka muille jakaa huolimatta omista vastoinkäymisistä. He ovat esimerkkejä, joista me kaikki voisimme ottaa mallia, sillä autuus ei useinkaan löydy rahasta eikä omaisuudesta.

    Kolumnisarjan aiemmat osat:

  • 100 tapaa elää 100-vuotiaaksi
  • 100 tapaa elää 100-vuotiaaksi, osa 2
  • Sinikka Pakeman

    Sinikka Pakeman on terveyskolumnistimme ja ravintooasiantuntijamme. Hän on opiskellut muun muassa Lontoossa I,O.N:ssä, jossa ravinto-opetus perustuu kliiniseen lääketieteeseen, ja luennoi ravinnosta sekä kouluttaa alalla työskenteleviä ja pitää omaa vastaanottoa niin Suomessa kuin Englannissa.