Kuntoilu

Tanssi

k50front

Lauantaina 19.9.2015 tärähtää jälleen!

Parasta syksyssä? No tietysti se, että K50-diskon syyskausi alkaa lauantaina 19.9. klo 19.00. Paikka on perinteikäs Vanha Ylioppilastalo aivan Helsingin ydinkeskustassa.

Vauhdista pitävät taatulla tyylillään huolen DISCO K-50:n ikiomat DJ Håkki ja Light Jockey Mosse. Sisäänpääsymaksu on edelleen vain kympin. Jos mahdollista, varaa tasaraha! Sydämellisesti tervetuloa!

Lue lisää!

Tanssiminen lisää älliä, sillä se…

  • vähentää stressiä ja masennusta
  • lisää toimintakykyä ja serotoniinin tuotantoa
  • parantaa liikuntakykyä, voimia, tasapainoa ja kestävyyttä
  • vahvistaa luita ja parantaa verenkiertoa
  • lisää henkisiä voimavarojamme harjoittamalla aivojen toimintaa: liikuntaa, rytmintajua, havainnointia…
  • liikkeessä tapahtuva taukoamaton päätösten tekeminen luo uusia hermoyhteyksiä

Dementiariskin vähenemisprosentti

  • Pyöräily, uinti, golf 0 %
  • Lukeminen 35 %
  • Ristisanatehtävien ratkaiseminen vähintään neljästi viikossa 47 %
  • Jatkuva tanssiminen 76 %

12 syytä tanssia

danceLiikkumattomuus on kuolettavampaa kuin liikapaino! Näin kertovat uusimmat tutkimustulokset. Tanssi auttaa molempiin. Se on edullinen, hauska ja rajattomat mahdollisuudet tarjoava harjoitusmuoto. Missä vain, milloin vain. Se jopa taistelee muistisairauksia vastaan. Alla 12 erinomaista syytä tanssia.

1. Tanssia voit missä vaan. Partnerin kanssa, tanssikursseilla, diskoissa, konserteissa, lavatansseissa, Haluttomimmatkin innostuvat kun heidät vedetään mukaan.

2. Tanssi ylläpitää ja harjoittaa tasapainokykyä, joka monesti ikääntyessä huononee. Tutkimuksissa on todettu tanssin vähentäneen huomattavasti ikääntyvien kaatumisonnettomuuksia.

3. Tanssiminen parantaa keskittymiskykyä, koordinaatiokykyä, muistia ja tilantajua.

4. Tanssi on erinomaista kuntoilua, josta jokainen voi hyötyä ja nauttia. Myös sydänpotilaat voivat nauttia tanssimisesta hieman hitaammassa tahdissa ja samalla pumppu voimistuu.

5. Jopa Alzheimer-potilaiden on todettu hyötyvän tanssimisesta. Sekä tasapainon että liikunnan vuoksi, mutta ennen kaikkea aivojen saamina piristävinä impulsseina. Tanssin myös todettiin rentouttavan levottomia potilaita.

6. Tanssi pitää yllä sosiaalisia kykyjä. Koskettamista, nauramista, pientä keskustelua..

7. Tanssissa joutuu käyttämään oikeata ja vasenta aivopuoliskoa aivan huomaamatta.

8. Eri tanssien vaihteleva rytmi treenaa sopivasti koko kehoa. Taidon lisääntyessä mukaan voi ottaa uusia liikesarjoja.

9. Uusien tanssikuvioiden opetteleminen – vaikka kuinka helppojenkin – pitää yllä tilantajua, ja henkistä joustavuutta – Unohtamatta iloa ja naurua jonka rentouttava tanssi saa ponnahtamaan pinnalle.

10. Luusto pysyy kunnossa ja nivelet joustavina, verenpaine laskee. kolesteroli arvot laskevat, sydäntautien riski pienenee, stressi ja jännitys katoaa.

11. Liikkumattomuuden sijaan suositellaan ottamaan noin 10 000 askelta päivässä. Tanssimalla määrä täyttyy helposti. Kaloreita kuluu saman verran kun reippaassa kävelyssä tai pyöräillessä.

12. Dementiariski vähenee
New Yorkissa Albert Einstein College of Medicine tutki 21 vuoden aikana, miten voi välttyä muistisairauksilta. Tanssi oli tehokkaampi kuin ristisanatehtävät ja lukeminen!
Tanssia ei voi automatisoida. Siinä kohtaa yllättäviä tilanteita, joihin on reagoitava välittömästi. Aivojen on käsiteltävä eri teitä tulevia impulsseja. Aivot saavat harjoitusta ja pysyvät joustavina. – Yli 80-vuotisten joukossa tehdyssä tutkimuksessa tanssi oli mieluisin fyysisen kunnon harjoitusmuoto.

Tanssia voi avian hyvin omassa keittössäkin. Tästä kannattaa ottaa oppia.

TANSSI VAIKKA ET LUULISI OSAAVASI.

k50front-K50 discossa käy kuukausittain yli 400 yli viiskymppistä jytäämässä.. Klik.
Back to the Sixties – tarjoaa 60-luvun meininkiä eri puolilla Suomea. Klik.

Vanhahtavia tanssitapahtumia löytyy mm. http://www.senioritanssi.fi

Sauvakävely

Sauvakävely sopii kaikille ja siihen “jää koukkuun”. Se kuntouttaa ja ennalta ehkäisee jalkavaivojen syntyä, koska polvet joustavat sopivasti ja kantaisku pehmenee. (Kokoonmenevät, kevyet sauvat mahtuvat matkaankin mukaan.) Sauvat rytmittävät kävelyä ja energiaa kuluu 10-25% enemmän kuin tavallinessa kävelyssä. Sauvoja voi käyttää hankalissa paikoissa myös tasapainon tukena. Tärkeää on opetella jo alusta oikea kävelytekniikka ja ostaa omaan pituuteen sopivat sauvat.

xmas selatinSelätin  – yksinkertainen laite , joka soveltuu sekä  tositreenaajille että vanhuksille.  Vanhuksille tosin aina auttajan tukemana.  Kehittää selkärangan liikkuvuutta sekä  lantion ja reisien lihaksia.   Seniorinfon suosikki. Television edessä uutisten aikana, twistaten musiikin kanssa, tuolilla istuen, painot käsissä kunnon lisäämiseksi. Ei maksa paljon eikä paina paljon. Voit tilata Kaupastamme. Klik

humantoolHumantool – Kieputin –  tavallisen tuolin päälle asetettava pallopohjainen satulatuoli, joka notkeuttaa selkärankaa sekä kiinteyttää keskivartalon lihaksia. Sopii  kaikenikäisille; monet käyttävät työtuolina,  toiset vain satunnaiseen harjoitteluun pari kertaa päivässä. Erinomainen harjoitusvälinen kaiken ikäisille.  Jos nikamaongelmia, keskusteltava lääkärin kanssa.  Vanhuksille vain valvottuna ja selkä- sekä käsinojallisessa tuolissa. Lue lisää. Voit tilata Kaupastamme. Klik