Kuntoiluvälineet

Yleiskuntoilu

Jalkineet

Kengät  – hyvät kengät, jotka sopivat jalkaan, ovat helpot pukea ja auttavat myös eri säissä  – liukkaalla, sateessa, hikisessä kuumuudessa – ovat äärimmäisen tärkeät.  Ikääntyminen tuo muutoksia jalkoihin ja mahdolliset polvi- ja selkäviat vaativat ehkä korotuksia kenkiin.   Kannattaa harkita yksilöllisesti muotoiltuja pohjallisia, joita jopa urheiluvälinekaupoissa valmistetaan.

”Sukkakengät” – sukkamaisten tossukenkien pohja suojaa kovilta esineiltä mutta antaa mielikuvan paljain jaloin liikkumisesta, jota  suositellaan varsinkin tasapainon harjoittelussa.  Rannalla ja hiekalla liikkuminen sukkakengissä hieroo jalkapohjia hellävaraisesti.

Liukuesteet   – jos ulkona liikkuminen on pelottavaa, liikunta vähenee.  Tavallisiin kengänpohjiin laitettavat liukuesteet antavat talvisin turvaa.  Innokkaalle liikkujalle voi hankkia talvilenkkikengät, joissa piikit ovat valmiina pohjissa. Rollaattori ja kävelysauvat myös tukevat kävelyä.

Sauvakävely

Sauvakävely sopii kaikille  ja siihen ”jää koukkuun”. Se kuntouttaa ja ennalta ehkäisee jalkavaivojen syntyä, koska polvet joustavat sopivasti ja kantaisku pehmenee.  (Kokoonmenevät, kevyet sauvat  mahtuvat matkaankin mukaan.)    Sauvat rytmittävät kävelyä ja energiaa kuluu  10-25% enemmän kuin tavallinessa kävelyssä. Sauvoja voi käyttää hankalissa paikoissa myös tasapainon tukena. Tärkeää on opetella jo alusta oikea kävelytekniikka ja ostaa omaan pituuteen sopivat sauvat.  Klikkaa ja lue lisää sauvojen valinnasta sekä katso kävelytekniikan opetusvideo.   Lue lisää…

Polkupyörä  – erityisesti vaihdepyörä on armollinen nivelille ja houkuttelee ulkoilemaan. Jos polkeminen tuntuu liian raskaalta tai aiheuttaa kipua lonkka- tai polvinivelissä, voi siirtyä moottoriavusteiseen polkupyörään.  Tasapainon heiketessä aikuisille tarkoitetut apupyörät antavat tukea.  Nykyään on myös tarjolla kolmi- tai nelipyöräisiä polkupyöriä.

Kuntopyörä kuntouttaa kesät talvet ja sitä voivat käyttää tasapainohäiriöistä kärsivät ja muistisairaatkin.  (Kuntopyörään nousemisessa ja laskeutumisessa on avustajan syytä olla turvana.)  Kevyeen harjoitteluun riittää huokea perusmalli.

Potkulaudat ja -pyörät   Kaksi- ja kolmi- ja nelipyöräisiä.  Sopivat niin kuntoiluun kuin yleiseen liikkumiseen. Jarrut, tavarakori sekä istuin, jolla voi levähtää ovat yleisempiä varusteita. Huom!   Kypäränkäyttö suositeltaa aivan kuten kuin pyöräillessä!

Uiminen  pitää yllä lihaskuntoa ja nivelten liikkuvuutta sekä venyttää lihaksia.   Kokenut uimari osaa helposti laiskotella uidessa ja huono uimari  taas haluaa jättää homman sikseen.  Siksi kannattaa käyttää apuvälineitä. Vesijuoksu  vesivyön kanssa on jopa jalkaleikkauspotilaille suositeltu kuntoutusmuoto, jossa saa pulssin kohoamaan.  Venyttää lempeästi mutta tehokkaasti.  Uimahalleissa on tarjolla vesijuoksuvöitä, mutta sellaisen voi hankkia itsekin, jos haluaa kesäisin harjoitella järvessä, meressä tai uimaloissa.  Uimalaudat ja vesipainot tuovat vaihtelua vesijumppaan.  Huom!   Uintia voi harrastaa vaikka kärsii tahattomasta virtsankarkailusta.  Yksilöllisesti mittatilaustyönä tehdyt uimahousut yhdessä karkailusuojan kanssa mahdollistavat sen.