Riskiruoat

unhealthy food 180

Joidenkin ruoka-aineiden liiallista nauttimista on syytä välttää terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.  Erityisesti jos kärsii tietyistä sairauksista.

Helpointa on aloittaa kakkostyypin diabeteksesta. Joku on ehdottanut että sen nimi muutettaisiin sokerisairaudeksi.  Elimistö vastustaa liiallista sokerin saantia ja sairastuu.   Sairastumisesta kertoo usein keskivartalon lihavuus, mutta laihatkin se voi yllättää.  Syynä ovat liiat hiilihydraatit: valkoiset jauhot ja sokeri.   Virvoikkeissa on eri muodoissa sokeria erittäin paljon.  Keinotekoiset makeutusaineet eivät pelasta!  Yllättäen jotkut hedelmät runsaasti nautittuna ovat myös epäterveellisiä. Leivonnaiset, joissa sekä vehnäjauhoa että sokeria, sopivia vain pieniö annoksina.

Eineksien laatu on parantunut, muttaa pelkästään niillä ei kannata elää.   Lisäaineet ja huonot öljyt eivät ole terveellisiä. Ravintoarvokkaat eivät kovin hyvät.

Peruna ja liha perusruoka-aineina eivät riitä. Kuituja antavat  juurekset  ja vihannekset ovat tärkeitä. Niitä pitää olla ruokalautasella yhtä paljon kuin lihaa.

Vitamiinit purkista eivät ole koskaan yhtä tehokkaita kuin vitamiinit ruoasta. Jos liikut vähän, karsi pois kaikki turhat, jätä pelkästään energiaa ja  hyötyaineita antavat ruoka-aineet . Liha, kala, pavut, yrtit, juurekset, vihannekset ja