Ruokaohjeet

recipeRanskalaiset elävät syödäkseen, sanotaan. Hyvä ruoka virkistää ja antaa elämänvoimaa. Määrätietoinen pyrkiminen terveellisten raaka-aineiden käyttämiseen ei suinkaan huononna ruoan makua.  SeniorInfo.fi:n ruoat on valittu maun ja terveellisyyden perusteella.

Terveysosion ravinto-osasta kannattaa käydä katsomassa, mitkä raaka-aineet esim. auttavat nivelten kolotukseen, verenpaineeseen tai sopivat diabeetikolle.   Kaikissa resepteissämme on mukana ns. terveysvaikutteisia raaka-aineita kuten inkivääriä, valkosipulia, chiliä, öljyja ja  proteiineja sisältäviä ainesosia ja paljon kuituja: juureksia sekä vihanneksia.   SeniorInfon etusivulla ilmestyy noin kerran kuukaudessa ruokakolumni, jossa aina vuodenaikaan liittyvä ruokaohje.  Ohje siirtyy myöhemmin reseptikansioomme.

Vinkki!   Pienissä talouksissa tehokas sauvasekoitin, jossa tilava kulho ja silppuri yrteille, sipuleille yms, on kevyempi käyttää ja helpompi puhdistaa kuin suuri tehosekoitin. Sillä valmistuvat pirtelöt, keitot ja kastikkeet nopeasti.  Kuvassa Philipsin monitoimisauvasekoitin.
 
Nopeat ja terveelliset  – Helppoja, nopeita, yksinkertaisia, pakastettavia – ihanneruokia pieneen talouteen.  

Alkuruoat  Pieniä ruokahalun kiihottajia tai maistuvia välipaloja
Keitot         Todella nopeita ja helppotekoisia terveysruokia, joiden makua voi vaihdella muutamalla raaka-aineen muutoksella.
Pääruoat    Hieman – mutta vain hieman – enemmän aikaa vieviä liharuokia, kalaruokia ja kasvisaterioita.
Lisäkkeet   Maustelevitteet, kylmäkastikkeet, dipit jne.
Välipalat    Proteiini- ja vitamiinipitoisia huikopaloja – erityisesti vanhuksille, joiden ruokahalu vähentynyt.
Pirtelöt      Aamun lähtölaukaus, välipala tai jälkiruoka.   Pirtelökilpailun jälkeen saatte runsaasti uusia ideoita.
Jälkiruoat Makupaloja, joissa ei ole liikaa sokeria eikä lainkaan valkoisia jauhoja.

Kommentit

Vastaa