Seniorin talviflunssaan auttavat kotikonstitkin

Talviflunssa saattaa olla vaarallinen senioreille ja erityisesti vähän liikkuville vanhuksille. Flunssan jälkitautina tuleva keuhkokuume on usein tappava. Influenssarokote ei tehoa kovinkaan hyvin ja se puree vain tiettyihin pöpöihin. Lumerokotteen on todettu olevan lähes saman tehoinen tutkimuksissa kuin oikean rokotteen.

Flunssan puhkeamista voi kuitenkin estää monipuolisella ruokavaliolla ja vitamiineilla ja sen parantumista voi myös vauhdittaa vastaavin keinoin. Alla parhaat, tutkitut keinot.

Taudin estäminen

1. D3-vitamiini. Talvella vietetään paljon aikaa, joten D3-vitamiinia voi nauttia jopa yli 150 mikrogrammaa päivässä. Erityisen tärkeää tämä on vanhuksille, jotka runsaan sisällä olemisen lisäksi liikkuvat todella vähän. Huomaa, että hoivakodeissa tai terveyskeskuksissa ei määrätä lisäannoksia. Niitä on vaadittava, ja ne on maksettava erikseen, sillä 15 prosentilla, joka eläkkeestä jää omaan käyttöön.

2. C-vitamiini. C-vitamiinia kannattaa varmuuden vuoksi ottaa korotettu määrä, koska se ei varastoidu kehoon. Haittaa ei siis synny. Noin kuusi grammaa päivässä on kohtuullinen määrä.

3. Monien hyväksi vannoma Echinacea eli punahattu on myös todistetusti tehokas suoja flunssaa vastaan.

4. Sinkki. Sinkkiglukonaattia kannattaa nauttia riittävästi flunssakausina.

5. Antioksidanttien riittävä saanti on varmistettava. Vihreä tee on yksi parhaista antioksidanttien lähteistä. Vihreää teetä kannattaa juoda päivässä noin 3–4 kupillista.

6. Probiootteja ei saa unohtaa. Antti Heikkilä suosittelee Terveysklubissaan Lactorpihules reuteria sisältäviä laatuja.

Taudin helpottaminen ja paranemisen nopeuttaminen

1. Kun flunssa on yllättänyt, kannattaa ehdottomasti nauttia sinkkiglukonaattia 75 milligrammaa vuorokaudessa. Flunssan aiheuttama keuhkokuume on hyvin ikääntyneillä hyvin yleinen kuolinsyy. Sinkki estää keuhkokuumeen syntymistä.

2. Kannattaa myös jatkaa muita flunssan ehkäisyyn suositeltujen tehoaineiden nauttimista.

3. Vihreä teetä suositellaan jo Hollanninkin ravintosuosituksissa nautittavaksi kolmesti päivässä. Japanilaisen tutkimuksen mukaan sen antioksidantit estävät keuhkokuumekuolemia.

4. Juo paljon. Nielemistä vaikeuttava kipeä kurkku, mahdollinen ripuli ja paha olo kuivattavat kehoa. Tavallinen vesi tai mineraalivesi riittävät.

5. Lepää riittävästi ja kuuntele kehoasi. Tee vain välttämättömimmät asiat.

6. Kosteus helpottaa nenätiehyiden ilmankulkua ja kurkkukipua. Höyryinen suihku pari kertaa päivässä tai vain avoinna olevan suihkun vieressä istuminen auttavat tukkoisuuteen.

7. Lämpimällä suolavedellä kurlaus saattaa irrottaa kurkkuun kertynyttä limaa ja helpottaa kurkkukipua.

8. Monet saavat helpotusta huuhtelemalla nenäonteloita suolaisella vedellä. Apteekista on saatavana tätä varten kannu, jolla lievästi suolaista vettä kaadetaan vuorotellen molemmista sieraimista ja valutetaan ulos toisen sieraimen kautta. Hoidon on todettu estävän erityisesti poskiontelotulehdusten syntymistä.

9. Kuuma keitto (esimerkiksi vanhanaikainen kanakeitto), johon on lisätty chiliä, currya, valkosipulia ja muita voimakkaita mausteita, saattaa poistaa kurkkuun kertynyttä limaa. Se myös herättelee sairauksia vastaan taistelevia immuunijärjestelmän valkosoluja. Katso reseptivinkkejä, klik!

Huomaa, että mikäli flunssa pitkittyy, ja keuhkoista alkaa kuulua lisääntyvää rohinaa, on syytä ottaa välittömästi yhteyttä lääkäriin!