Tapahtumat

k50front-K50 discossa käy kuukausittain yli 400 yli viiskymppistä jytäämässä.. Klik.
Back to the Sixties – tarjoaa 60-luvun meininkiä eri puolilla Suomea. Klik.

Vanhahtavia tanssitapahtumia löytyy mm. http://www.senioritanssi.fi

12 syytä tanssia

danceLiikkumattomuus on kuolettavampaa kuin liikapaino! Näin kertovat uusimmat tutkimustulokset. Tanssi auttaa molempiin. Se on edullinen, hauska ja rajattomat mahdollisuudet tarjoava harjoitusmuoto. Missä vain, milloin vain. Se jopa taistelee muistisairauksia vastaan. Alla 12 erinomaista syytä tanssia.

1. Tanssia voit missä vaan. Partnerin kanssa, tanssikursseilla, diskoissa, konserteissa, lavatansseissa, Haluttomimmatkin innostuvat kun heidät vedetään mukaan.

2. Tanssi ylläpitää ja harjoittaa tasapainokykyä, joka monesti ikääntyessä huononee. Tutkimuksissa on todettu tanssin vähentäneen huomattavasti ikääntyvien kaatumisonnettomuuksia.

3. Tanssiminen parantaa keskittymiskykyä, koordinaatiokykyä, muistia ja tilantajua.

4. Tanssi on erinomaista kuntoilua, josta jokainen voi hyötyä ja nauttia. Myös sydänpotilaat voivat nauttia tanssimisesta hieman hitaammassa tahdissa ja samalla pumppu voimistuu.

5. Jopa Alzheimer-potilaiden on todettu hyötyvän tanssimisesta. Sekä tasapainon että liikunnan vuoksi, mutta ennen kaikkea aivojen saamina piristävinä impulsseina. Tanssin myös todettiin rentouttavan levottomia potilaita.

6. Tanssi pitää yllä sosiaalisia kykyjä. Koskettamista, nauramista, pientä keskustelua..

7. Tanssissa joutuu käyttämään oikeata ja vasenta aivopuoliskoa aivan huomaamatta.

8. Eri tanssien vaihteleva rytmi treenaa sopivasti koko kehoa. Taidon lisääntyessä mukaan voi ottaa uusia liikesarjoja.

9. Uusien tanssikuvioiden opetteleminen – vaikka kuinka helppojenkin – pitää yllä tilantajua, ja henkistä joustavuutta – Unohtamatta iloa ja naurua jonka rentouttava tanssi saa ponnahtamaan pinnalle.

10. Luusto pysyy kunnossa ja nivelet joustavina, verenpaine laskee. kolesteroli arvot laskevat, sydäntautien riski pienenee, stressi ja jännitys katoaa.

11. Liikkumattomuuden sijaan suositellaan ottamaan noin 10 000 askelta päivässä. Tanssimalla määrä täyttyy helposti. Kaloreita kuluu saman verran kun reippaassa kävelyssä tai pyöräillessä.

12. Dementiariski vähenee
New Yorkissa Albert Einstein College of Medicine tutki 21 vuoden aikana, miten voi välttyä muistisairauksilta. Tanssi oli tehokkaampi kuin ristisanatehtävät ja lukeminen!
Tanssia ei voi automatisoida. Siinä kohtaa yllättäviä tilanteita, joihin on reagoitava välittömästi. Aivojen on käsiteltävä eri teitä tulevia impulsseja. Aivot saavat harjoitusta ja pysyvät joustavina. – Yli 80-vuotisten joukossa tehdyssä tutkimuksessa tanssi oli mieluisin fyysisen kunnon harjoitusmuoto.

TANSSI VAIKKA ET LUULISI OSAAVASI.

Olemme korvaamassa tapahtumaluettelon ajantasaisella kalenterilla, jostä näkee päivämäärien mukaan mitä missäkin tapahtuu.  Ilmoitamme uutiskirjeessämme milloin se on toiminnassa.    (Olethan rekisteröitynyt etusivulla?  – Jos et niin käy merkitsemässä sinne nimesi ja osoitteesi, niin saat uutiskirjeen kerran kaksi kuukaudessa.)

Vastaa