Muuttuneet tarpeet

Mukauta ruokavaliosi.

Iän lisääntymisen vaatimukset ravinnolle

Kun keho vanhenee ja solujen lisääntyminen vähenee, ravintovaatimukset muuttuvat. Uudet tutkimukset ovat valaisseet monia myyttejä: Miksi Kaukaasiassa paljon jogurttia ja melkoisesti kanamunia syövät väestöt ovat erittäin pitkäikäisiä? Miksi kreetalaiset säilyvät terveinä? Miksi toisilla ihmisillä esiintyy jatkuvasti virtsatieinfektioita? – Teorioita on lukuisia, SeniorInfo esittää niistä kultaisen keskitien, mutta lisäämme myös linkkejä erilaisiin tutkimuksiin syvempää tietoa haluaville.

Valkuaisaineiden eli proteiinien tarve lisääntyy

Suomalaiset ovat saaneet perinteisesti valkuaisaineensa pääasiassa lihasta. Lähdevalikoiman monipuolistaminen auttaa lisäämään niin kuitujen kuin tärkeiden mineraalien ja vitamiinien saantia. Kala, kana, kanamunat, juusto, jogurtti (jonka nauttimisen oletetaan vähentävän myös virtsatientulehduksia), pavut, herneet, pähkinät, vilja, vihannekset… valinnan varaa on. Keskimäärin vain noin 10% valkuaisaineista tulee vihanneksista, osuutta on syytä reilusti lisätä.  –   Välimeren terveyden peruspilarit, pavut; ovat todella vähässä käytössä.   –  Vähän liikkuvien lihakset tarvitsevat ennen kaikkea proteiineja voimansa säilyttämiseen.

Hiilihydraattien tarve vähenee

Höttöhiilihydraatteja on syytä vähentää.  Kun liikkuminen vähenee, pika-energian eli sokeriksi ja siitä keskivartalon rasvaksi kehossa muuttuvien hiilihydraattien, kulutus vähenee.  Monet – varsinkin muistisairaat vanhukset – vanhasta muistista –  turvautuvat makeaan, jos sitä on tarjolla – ja ruokahalu tukahdutetaan hyödyttömällä ravinnolla.  – Hoitolaitokset ja sairaalat jopa puolustelevat hiilihydraattien ja sokerin tarjoilua, sillä että  vanhemmat syövät ja juovat mielellään makeutettuja ruokia,.

Jauhojen ja makeiden tuotteiden ylensyönti myös lisää painoa, joka puolestaan vaikeuttaa liikkumista ja jopa estää polvi- ja lonkkaleikkauksiin pääsyn (ennen laihduttamista).

Kun 90-vuotiaan äitini nilkat murtuivat, varmistin Hyksin osastonhoitajalta, että kai äidilleni tarjotaan proteiinipitoista ruokaa.  Illemmalla huomasin päivällisenä tarjottavan riisipuuroa ja mustikkakiisseliä!  –  Selityksenä oli että proteiinipitoinen ruokavalio on tilattava erikseen.!  Jos Hyksin henkilökunta tietää asioista noin vähän, niin mitä tavallisten hoivakotien henkilöt ja mitä yksityiset ihmiset?  – Ilman proteiineja sairaalasängyssä makaavan potilaan lihakset kuihtuvat hetkessä.

Liha on sallittua!

Kohtuullinen määrä lihaa  ei enää vanhemmalla iällä todella haittaa!  Enemmän vaaleata lihaa, mutta pihvit ja luonnossa laiduntaneiden lampaidet lihat ovat täysin sallittuja.  Monen seniorin nuoruudessa pippuripihvi oli ravintolassa suosikkiruoka!

Vitamiineistä ja hivenaineista huolehdittava

Ulkoilun vähentyessä lähes jokainen seniori tarvitsee D-vitamiinia suosituksia enemmän.  Erityisesti talviaikaan.  Samoin esimerkiksi oliiviöljyssä ja ja voissa oleva E-vitamiini on tärkeätä.   – Jos purkista napsii vain yhtä vitamiinia tai hivenainetta , saattaa se mennä hukkaan, koska useimmat tarvitsevat vastaparikseen jonkun toisen hivenaineen tai vitamiinin.

Huom!   Esim. terveyskeskuslääkärit eivät saa suositella  perusohjeistusta ylittäviä määriä  D-vitamiiniä paljon sisällä oleskeleville senioreille, vaikka he itse syövät sitä kolme kertaa enemmän kuin suositus.

Huom!  Eri vitamiini- ja hivenainevalmisteiden koostumukset vaihtelevat suuresti. Paljon lisäaineita sisältävät kannattaa unohtaa.