61. Tasapaino, tasapaino ja tasapaino
Tasapaino on yhtä tärkeä kuin terveellinen ravinto. Jos tasapaino heikentyy jalan katkeamisen, lonkkamurtuman tai liian vähäisen liikunnan takia, on tärkeää hankkia taito takaisin – nopeasti. Kannattaa jopa turvautua asiantuntijan apuun.

62. Enemmän hyvää ravintoa
Varmista, että saat riittävästi tärkeitä hivenaineita ja vitamiineja. Jos eläkkeelle jäätyäsi syöt pääasiassa valmisruokia tai ruoka ei yleensä maistu, mieti lisäravinteita – E-vitamiinia, D-vitamiiinia ja kalsiumia ainakin. (Huomaa, että E-vitamiinin on sisällettävä tokotrienoleja ja tokofenoleja, joista jälkimmäistä on vain harvoissa E-vitamiinivalmisteissa.) Monipuolinen itse tehty ruoka on erinomainen ravitsija.

63. Elintasosairauksista eroon
Kakkostyypin diabetes, liikalihavuus ja korkea verenpaine voivat parantua jopa pelkästään ruokatottumuksia muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä.

64. Opettele uusia tapoja
Kokeilu muuttuu tavaksi, kun sitä on toistanut säännöllisesti noin 20–30 kertaa. Valitse pari uutta hyvää tapaa ja laita kalenteriin niiden ”harjoituspäivät”. Juo vihreä itse tehty pirtelö joka toinen päivä. Sisällytä siihen vihanneksia, avokadoa, kurkkua… Ryhdy kävelemään joka toinen päivä lisäten vähitellen matkaa. Yksinkertainen askelmittari on erinomainen apu. Mietiskele ja ajattele mieluisia ajatuksia rauhassa muutaman minuutin joka päivä.

65. Anna painon kohota!
Ylipaino on pahasta nuorilla aina lähes 70 vuoteen asti. Sen jälkeen on onnellisempaa ja terveellisempää olla hieman ylipainoinen. Samoin verenpaine voi hyvin kohota siitä, mikä on suositeltavaa keski-ikäisille.

66. Tee jotakin uutta
Milloin viimeksi teit jotain jota et ole koskaan aikaisemmin tehnyt? Tutkimukset osoittavat että dementian riski suurenee iän myötä. Se ei valitettavasti vähene, vaikka olisi 80-vuotiaaksi selvinnyt sitä ilman. Aivot on pidettävä jatkuvasti vireinä. Uutta, virkistävää ja jännittävää kannattaa keksiä jatkuvasti.

67. Ole hyötyaktiivinen
Älä jää sohvaperunaksi ikääntyessäsi. Opettele laittamaan hyvää ruokaa, siivoa itse niin paljon kuin kykenet, käy kaupoissa, lue, kirjoita kirjeitä tai lähetä meilejä, kävele kaikkiin paikkoihin, minne suinkin mahdollista.

68. Elä itsenäisesti
Pyri tekemään omat päätöksesi, älä annan muiden määrätä ennen kuin muistisi todella hämärtyy. Monet olettavat, että ikä estää järkevän toiminnan. Älä usko!

69. Ole hyödyksi
Hyödyllisyyden tunne antaa merkitystä elämään. Mieti, minkälaisesta auttamisesta ja yhteisöllisyydestä pidät. Astu rohkeasti joukkoon mukaan. Jos lapset ja lapsenlapset eivät ole läheisiä, liity auttaviin järjestöihin, hanki kummilapsi Suomesta tai ulkomailta. Jaa kertyneitä työtaitojasi eteenpäin. Avoin mieli löytää varmasti jotain muuta kuin pakkopullaa.

70. Tiivistetty totuus
Äskettäin televisiossa uutisoitiin Italiassa olevasta pienestä alueesta, jossa yli 100-vuotiaita on yli 300. Syinä todennäköisesti yhteisöllisyys niin suvun kuin naapureidenkin kesken, Välimeren terveellinen ruokavalio, liikunta (jyrkät kadut, paljon portaita), yhteiset aktiviteetit ja positiivinen elämänasenne. Ohjelmassa haastateltu mies totesi: ”Vanhetessani päätin, että ajattelen vain mukavia asioita. Turha enää murehtia mitään. Pidän hauskaa.”

Kolumnisarjan aiemmat osat: