Kaurapuuro on yksi terveellisimmistä aamiaisvaihtoehdoista – ja voihan sitä syödä myös lounaaksi tai iltapalaksi. Se maistuu lähes jokaiselle, kun joukkoon laittaa erilaisia lisukkeita. Tärkeää on myös, että nämä lisukkeet kohottavat puuron ravintoarvoja, mikä on erittäin merkittävää pieniruokaisille vanhuksille.

Tositietoa ikääntyvien ravinnontarpeesta

• Ikääntyvät tarvitsevat kaksi kertaa enemmän proteiineja kuin keski-ikäiset.
• Erityisesti huonosti liikkuville ja vuodepotilaille proteiini on todella tärkeää, koska se estää lihaksia surkastumasta. Lihaksien surkastuminen johtaa helposti keuhkokuumeeseen ja jopa kuolemaan.
• Koska monet vanhukset ovat huonoruokaisia, heille kannattaa tarjoilla ”voimaruokia” ja unohtaa entiset perusruoat kuten vaalea leipä ja lauantaimakkara, makkarakastike ja perunat sekä vähän lihaa sisältävät keitot.
• Hoivakodeissakin on osattava vaatia tarjottavaksi kunnon ruokaa!

Kaurapuuron edut

1. Suolisto pysyy terveempänä. Kaurapuuro edistää suoliston hyvän bakteerikannan toimintaa ja ruoansulatusta.

2. Kaurapuuro antaa pitkään kestävän kylläisyyden tunteen, koska se imee itseensä nestettä. Virkeystaso pysyy tasaisena.

3. Kaura on sydänystävällistä. Sen uskotaan alentavan veren sokeriarvoja ja se saattaa vähentää kakkostyypin diabetesta.

4. Kaurapuuro on ravitsevaa. Siinä on proteiinia, jota ikääntyvät tarvitsevat.

5. Kaurapuurossa on lisäksi hivenaineita ja vitamiineja sekä antioksidantteja.

6. Kaurapuuro on sataprosenttinen luonnontuote.

7. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että kaurapuuro saattaa alentaa myös verenpainetta. Syyksi oletetaan kauran sisältämät liukenevat kuidut, joita siinä on enemmän kuin täysjyvävehnässä tai riisissä.

Katso myös 10 valmistusvinkkiä, klik!