Hyötykasveja kerätessä saa liikuntaa ja happea, minkä lisäksi ulkona liikkuminen parantaa tasapainoa ja vahvistaa reisilihaksia. Pihapiiristä on hyvä aloittaa ja siirtyä myöhemmin metsiin, varsinkin sienikauden alkaessa. Ensimmäisenä kerättävissä ovat nokkoset ja voikukat. Aloitetaan nokkosesta!

Nokkonen sopii kaikkiin ruokiin, joihin voi käyttää pinaattiakin. Listalla ovat siis keitot, muhennokset, piirakat ja letut. Kokeile myös nokkosteetä!
Katso kaksi uutta reseptiä, klik!

Nokkosella on useita hyötyjä

 

– Se on monin verroin terveellisempää kuin pinaatti.nokkonen_iso
– Se sisältää rautaa ja C-vitamiinia yli nelinkertaisesti pinaattiin nähden. Lisäksi siinä on erilaisia mineraaleja ja antioksidantteja.
– Se lisää hemoglobiinin ja punasolujen määrää, parantaa verenkiertoa, edistää ruoansulatusrauhasten toimintaa, parantaa immuunipuolustusta ja jopa lievittää heinänuhaa!

Vinkkejä nokkosen keräilyyn

Nokkosta kannattaa poimia käsineet kädessä ennen kuin nokkosen kukat ovat puhjennet ja lehdet ovat vielä kohtuullisen pieniä. Jos niität tai leikkaat kukkineet varret, saat yläosaan uudelleen nuoria terhakkaita versoja.

Miten käsitellä?

Nokkosta voi käyttää sellaisenaan, kuivattuna tai pakastettuna. Jos haluat kuivata nokkosta, voit ripustaa niitä roikkumaan kimppuina varsistaan. Muussa tapauksessa paksut varret poistetaan. Pakastaessa lehdet pitää ensin kiehauttaa ja valuttaa. Sen jälkeen ne hienonnetaan ja laitetaan annospusseihin.

Jos poimit mehevistä typpipitoisista paikoista (esimerkiksi navettojen ja ulkohuussien lähistöltä) ryöppäys on suositeltavaa liian nitraattipitoisuuden poistamiseksi. Typpipitoisuudeltaan alhaisista paikoista poimitut nokkoset voi käyttää sellaisenaan.