RASVAT

Voi

Ihminen voi elää loistavasti ilman kovetettuja margariineja mutta ei ilman eläinrasvoja. Harkiten käytettynä Aito Voi voittaa margariinit/levitteet. Voissa on A-, D- ja E-vitamiinia. Kannattaa valita suolatonta voita  ja tehdä siitä leivälle erilaisia levitteitä yrttien ja öljyjen kanssa.  Ruoanvalmistuksessa voin ja oliiviöljyn yhdistelmä on lyömätön ja kokkien mieleen.  – Kohtuudella ja nautiskellen!

Kalarasvat

Kalarasvoja saa parhaiten rasvaisista kaloista.  Niissä olevaa terveellistä omega-3 -rasvahappoa on runsaasti myös joissain kasviperäisissä öljyissä – ja tietysti hyvissä lisäravinteissa.

 

Öljyt

 

Avokadoöljy

Avokadoöljyssä on saamoja hienoja ominaisuuksia kuin itse avokadossa.

  • Runsaasti E-vitamiinia
  • Runsas täyteläinen maksu soveltuu salaatteihin tai dippaamiseen.

Kookosöljy

Kookosöljy oli  voin lailla pannassa vuosia  niin sanottuna kovana rasvana.  Nyt on kuitenkin taas huomattu, että sen keskipitkät rasvahapot ovat erittäin hyödyllisiä ja jopa aivojen toimintaa edistäviä.

  • Tyydytetty öljy/rasva, jossa on paljon terveellisiä keskipitkäketjuisia rasvahappoja, kuten lauriinihappoa.
  • Neitsytkookosöljy kotitaloudessa monipuolisin
  • Ei härskiinny helpolla, saattaa pysyä huoneenlämmössä pimeässä säilytettynä käyttökelpoisena jopa lähes 2 -vuotta.
  • Soveltuu hyvin paistamiseen.
  • Kookosmaito ja kookoskerma erinomaisia itämaisten ruokien maustajia

Oliiviöljy

lienee tunnetuin öljyistä. Sitä käytetään kaikissa Välimeren maissa ja sitä pidetään yhtenä pitkän iän salaisuuksista:

  • Oliiviöljy kiihdyttää kasvisöljyistä parhaiten sappirakkoa, joka vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan
  • Neitsytöljystä – eli kylmäpuristetusta oliiviöljystä – saa parista ruokalusikallisesta  lähes päivittäisen kertatyydyttämättömien rasvojen tarpeen sekä noin 20% päivittäisestä E-vitamiinin tarpeesta.
  • Oliiviöljyn rasvat auttavat alentamaan kolesterolia ja se toimii vahvana  soluja suojaavana antioksidanttina.
  • Plussana on myös että oliiviöljy ei helposti härskiinny ja sitä voi huolehtia hölskytellä salaattien ja muiden ruokien päälle liika-annostusta pelkäämättä.
  • Säilyy huoneen lämmössä, jääkaapissa kovettuu.

Pellavansiemenöljy

Pellavasiemenöljyä saa jopa kotimaisena tuotteena.Sen suosio on kasvanut, koska siinä on runsaasti etenkin alfalinoleenihappoa, joka on tärkeä  omega-6 -rasvahappojen tasapainottaja.  Ei sovellu paistamiseen eikä keittämiseen!    Kirpeä maku ei  kaikkien mieleen.  Härskiintyy helposti!

  • Erittäin runsaasti omega-3 -rasvahappoja. Monet pitävät jopa yhtä terveellisinä kuin kalaöljyjä.
  • Härskiintyy joutuessaan kosketukseen lämmön, valon tai ilman kanssa.
  • Säilytettävä jääkaapissa ja käytettävä ennen viimeistä käyttöpäivää.
  • Sopii marinadeihin, salaatinkastikkeisiin ja muihin kylmäkastikkeisiin.

 

Rypsiöljy/Rapsiöljy

Rypsiöljy on viime vuosien suosikki  Nyt kuitenkin liiallisesta käytöstä on ryhdytty varoittamaan,koska on todettu että tärkeiden omega-3- ja omega-6  -rasvahappojen saannin on syytä olla tasapainossa.  Tavoita on että omega-6 rasvahappoa saa korkeintaan kolminkertaisen määrän omega-3 -rasvahappoon verrattuna. – On todettu että länsimaisessa ravinnossa omega-6 -rasvahapon saanti on moninkertainen tavoitteisiin verrattuna kalan syönnin vähetessä.  Teollisessa ruoanvalmistuksessa ja kovetetuissa levitteissä käytetään pääasiassa edullista rypsiöljyä, joka käsiteltynä on suorastaan haitallinen.

  • Rypsiöljyssä on tärkeitä omega-3 ja omega-6  -rasvahappoja. Terveellisimpänä pidetyn rasvan maine katoamassa, koska nykyongelmana omega-6 -rasvahapon “ylensyönti”.
  • Neitsytöljy härskiintyy helposti, friteeraukseen sopivista öljyistä hyvä ominaisuudet hävinneet.
  • Neitsytöljy säilytettävä mieluiten jääkaapissa ja tummassa pullossa. Huom!  Muovipulloissa olevat öljyt käsiteltyjä.

 

Seesamiöljy

Seesamiöljy soveltuu itämaisten ruokien maustamiseen.  Erittäin herkullista on paahdetuista seesamisiemenistä  valmistetty öljy.

  • Selkeä pähkinäinen maku
  • Antioksidantteja
  • Ei sovellu kovaan kuumentamiseen.