Ikääntyessä jokaisen meistä on syytä turvautua joihinkin lisäravinteisiin, mutta mistä lähteä hakemaan luotettavia tuotteita? Marketista, apteekista, luontaistuotekaupasta, postimyynnistä? Yhtä oikeaa paikkaa ei ole. Kaikissa myydään eritasoisia tuotteita.

Jotkut  asiantuntijat väittävät että lisäravinteiden tarvetta ei ole, jos noudatamme tasapainoista ja terveellistä ruokavaliota. Tämä on valitettavasti totta usein vain teoriassa! Seuraavassa tärkeimmät syyt lisäravinnon tarpeeseen:

  1. Harvalla terveysalan asiantuntijallakaan on perusteellista käsitystä siitä, mitä tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio tarkoittaa.
  2. Kaupat ovat täynnä terveellisen näköisiä kasviksia ja hedelmiä. Mutta onko niissä C-vitamiinia enää nimeksikään: ne on poimittu raakana ja pääsevät kauppojen hyllyille viikkojen tai kuukausien päästä? Liha alkaa menettää ravintoaineitaan heti teurastuksen jälkeen. Usein vie viikkoja ennen kuin se päätyy lautasellemme.
  3. Raaka-aineiden kaikenlainen prosessointi eli jatkovalmistaminen tuhoaa luonnolliset ravinteet, entsyymit ja rasvahapot. Näitä yritetään korvata keinotekoisin vaihtoehdoin, joiden imeytyminen elimistöön on kyseenalaista,  joten ei ihme että ylisyötetty ihminen potee ravintoaineiden puutetta.
  4. Hyvin yleinen ongelma on ruuansulatuskanavan heikko toiminta. (Klinikallani tapaan jatkuvasti näitä potilaita.) Pitkäaikainen, kehno ruokavalio on yksi merkittävä ongelman aiheuttaja.
  5. Vanhemmilla ihmisillä lääkekuurit vaikuttavat myös ruoansulatuskanavaan sekä ravinnon sulattamiseen ja sen imeytymiseen. Ravinteiden hyväksikäyttökyky saattaa olla tosi huono. Eikä ruoka maita.

PERUSSUOSITUKSET SENIOREILLE

Liian monet ikääntyvät  kuittaavat ateriat leivällä tai pullalla ja kahvilla. Jopa  keski-ikäiset sortuvat ”jauhodieettiin”.

Lääkkeet usein verottavat ravintoaineiden määrää. Mielialan vaihteluihin ja erityisesti depressioon taipuvaiset tarvitsevat normaalia enemmän B-vitamiineja ja Omega3-rasvoja. Huono ruokavalio altistaa flunssille, jopa keuhkotaudille. Näin ollen immuniteetin tukeminen on hyvin tärkeää. Se aloitetaan monipuolisella ruokavaliolla, mutta lisäravinteet ovat hyvänä tukena.

Monivitamiini- ja hivenaineyhdistelmä sekä C- ja D-vitamiinit tukevat myös immuniteettia. (D-vitamiinin suositukset ovat yleensä liian pieniä,  annoksen voi vähintään kaksinkertaistaa.)

 

YKSILÖLLISYYS

Jokainen meistä on yksilö, joten ravinnolliset tarpeet ovat hyvin erilaisia. “Yksi koko sopii kaikille” -periaatetta ei voi noudattaa. Yleiset suositukset antavat vain suuntaa. Selkeiden puutostilojen hoidossa on tärkeää, että asiantuntija arvioi tilanteen ja antaa suositukset!

Ravinteiden saaminen alkaa aina lautaselta oikean ravinnon muodossa. Pillerit eivät korvaa todella terveellistä, tasapainoista ravintoa: ne ovat vain tukijoita! Äärimmäisyys- ja muotidieetit eivät myöskään ole ratkaisu. Tärkeintä on valita tuoreita ja monipuolisia raaka-aineita ja valmistaa ateriat  itse.

Lisäravinteiden tarve on selkeästi olemassa pitkäaikaisen, yksipuolisen ravinnon, sairauden, stressin, asuinpaikan (vähän D-vitamiinia) ja monen muun yksilöllisen vaatimuksen johdosta. Lisäravinteiden tarve on tällöin määrällisesti isompi kuin mitä suositukset sanovat.

MIETI MITÄ RAVINTEITA OSTAT

Asiakkaani tulevat usein vastaanotolle mukanaan kassillinen purkkeja. Niitä on tullut ostettua, eivätkä he tiedä mihin ja miksi niitä käyttäisivät. Monet ostavat tarjoustuotteita ottamatta selvää lisäravinteen ominaisuuksista. Purkin kyljessä olevat tiedot – varsinkin kemiallisessa muodossa – eivät kerro maallikolle riittävästi. Monet myyjätkin osaavat vain toistaa, mitä purkin kyljessä lukee. Tätä tapahtuu niin apteekeissa kuin luontaistuotekaupoissakin. Seuraavassa hyvä perusohjelma:

  1. C-vitamiinia 500–1000 milligrammaa päivässä.
  2. B-kompleksi purkissa olevan ohjeen mukaan.
  3. D-vitamiini, annostus on yksilön mukaan, riippuen terveydentilasta, mutta nykyiset suositukset ovat liian pienet, joten ainakin Suomen olosuhteissa tulisi ottaa D-vitamiinia ympäri vuoden.
  4. Omega-3, annostus purkin kyljessä, asiantuntija saattaa määrätä lisää varsinkin diabetespotilaille, henkilöille, joilla on kehno immuniteetti, osteoporosista kärsiville, sekä mielialaongelmista kärsiville ja moniin muihin ongelmiin.
  5. Omega-7-tuotetta kannattaa käyttää kuureina muutaman kerran vuodessa mm. suojaamaan limakalvoja ja tukemaan immunitettia sekä ihon terveyttä.
  6. Monivitamiini- ja hivenaineravinnekuuri kannattaa ottaa 2–3 kertaa vuodessa, yleensä hyvän vitamiinituotteen annostelu on yksi kapseli päivässä kolmen kuukauden ajan.
  7. Huom! Ikääntyvillä on usein esimerkiksi luunmurtumia ja lihasvenähdyksiä. Jos ravinnossa vähän proteiineja (mm lihaa), kannattaa nauttia parantumisen edistämiseksi kausiluonteisesti luonnonmukaista magnesiumia B –kompleksin lisäksi.

TOIMITUS TESTASI

Toimituksemme teki pikakierroksen apteekeissa ja luontaistuotekaupoissa ja löysi ainakin seuraavat suositeltavat Sinikka Pakemanin antamia vaatimuksia suunnilleen vastaavat lisäravinteet:

B-kompleksi:

  • B-copmplex + Vitamin C, Terranova

 

C-vitamiini:

  • Multi-C-vitamin 250 mg, Terranova
  • Luomu Super C-vitamiini, Puhdistamo

 

D-vitamiini:

  • BioMulsion, Biocare

 

E-vitamiini:

  • E-vitamiini 268mg softgel, (d-alfatokoferoli), Solgar

 

Magnesium-kompleksi:

  • Magnesium EAP Complex, 300mg BioCare

 

Monivitamiini- ja hivenaineravinteet:

  • Living Multinutrient Complex, Terranova
  • Adult Multivitamins@Minerals, Biocare

 

Omega 3:

  • Wild Alaskan Full Multispectrum Omega. Solgar, sisältää kaikki villilohen rasvahapot ei pelkästääm DHA ja EPA – rasvahappoja.

 

 

MIKÄ TUOTE ON TURVALLINEN JA TEHOKAS?

Tässä on hyvä muistilista lisäravinteiden valintaa varten.

  • C-vitamiini on yksinkertainen valita, sillä elimistö hyödyntää sen suhteellisen helposti. Vältä kuitenkin tuotteita, joissa on turhia lisäaineita kuten synteettisiä makeutus- ja väriaineita.
  • E-vitamiini ja beetakaroteeni (A-vitamiinin esiaste) ovat eri asia. Pyri aina valitsemaan mahdollisimman luonnollinen muoto. E-vitamiinin (Alfa-tocoferol), beetakarotiinin sekä foolihapon synteettiset muodot voivat olla jopa haitallisia terveydelle!Luonnollisessa muodossa ne sen sijaan tukevat hyvinvointiasi. Valitse E-vitamiinivalmiste, joka sisältää oikeat tocoferolit ja tocotrienolit. Beetakaroteenin tulee aina olla luonnollinen yhdistelmä ja foolihapon olla luonnonmukaisena folaattina.
  • Älä anna mainosten ratkaista, sillä ne ovat pelkkiä lupauksia täynnä.Joissakin tuotteissa saattaa olla vain kymmenen prosenttia luonnollista ainetta, ja luomutuotteissakin kaikki aineosat saattavat olla prosessoituja ja muunneltuja. Täysin luonnollinen tuote sisältää aina koko mikroravinneperheen, mikä on hyvin harvinaista.
  • B-vitamiinia kannattaa käyttää yhdisteenä, siten että siinä on vähintään kaikki yleisimmät kahdeksan B-vitamiinia (B1, B2, B3, B5, B6, B12, biotiini eli B7 ja folaatti eli B9). Kun tuote sisältää kaikki edelliset, sitä kutsutaan B-kompleksiksi. Lisäksi löytyy vielä iso joukko muita B-vitamiineja, joista tunnetuimpia ovat koliini (choline B4) ja PABA eli B10.
  • Mineraalien ja hivenaineiden ero riippuu siitä, miten paljon niitä on kehossa. Esimerkiksi kalsium on mineraali, koska sitä on runsaasti elimistössä ja sinkki puolestaan hivenaine, jota on vain vähän, vaikka sen vaikutus on hyvin monipuolinen.
  • Maaperästä löytyvät perusmineraaalit imeytyvät melko kehnosti, siksi ne liitetään lisäravinteissa usein aminohappoihin, jolloin niistä tulee kelaatiomuoto. Esimerkkeinä kalsiumsukkinaatti (calsium succinate), kalsiumsitraatti (calsium citrate) sekä kalsiumkarbonaatti (calsium carbonate). Kalsiumkarbonaatti on lisäravinteissa suosittu, mutta se ei imeydy hyvin, varsinkaan jos kärsii maha-hapon (HCL) puutteesta. (Tämä ongelma on hyvin yleinen, ja se valitettavan usein tulkitaan liikahappoisuudeksi. Mahahapon puutteeseen vaikuttavat muun muassa runsas lääkkeiden käyttö, stressi ja ravintoköyhä ruokavalio.)
  • Annostelu eroaa melkoisesti eri tuotteiden välillä. On oleellista ymmärtää, miten paljon elementtiainetta (eli tärkeää ainetta) on yhdessä pillerissä tai kapselissa. Esimerkiksi tarvitaan 1,250 milligrammaa kalsiumkarbonaattia, jotta saataisiin elementtiainetta eli kalsiumia 500 milligrammaa. Jos tuoteselosteessa sanotaan, että kalsiumkarbonaatista on tietty osuus on kalsiumia, silloin selviää, miten paljon elimistö voi saada kalsiumia. Jos sanotaan että tuotteesta saa tietyn määrän kalsiumkarbonaattia, silloin siinä on kalsiumia vain 40 prosenttia mainitusta kalsiumkarbonaattimäärästä.

VÄLTÄ TURHIA LISÄAINEITA

Mitä laadukkaampi tuote on, sitä vähemmän lisäaineita se sisältää. Monet lisäaineet on merkitty E-koodeilla, ja niistä suurin osa on synteettisiä ja jopa terveydelle haitallisia. Tabletit sisältävät muun muassa paakkuuntumisen estoaineita (esimerkiksi piidioksidi) ja täyteaineita (esimerkiksi Sorbitol, mikrokiteinen selluloosa). Titaanidioksidi on yleisesti käytetty lisäaine, joka on titaanin palasista valmistettu nanohiukkaspulveri. Vaikka kyseisen lisäaineen pitkäaikaista vaikutusta ei ole juurikaan tutkittu, joissakin maissa sen käyttö on kielletty. Kysyä sopii, kannattaako niitä nauttia lisäravinteissa. Maksan ja munuaisten on nimittäin poistettava elimistöstä, kaikki mitä elimistö ei pysty hyödyntämään.

PIDÄ MIELESSÄ LISÄRAVINNEOSTOKSILLA

  1. Jätä runsaasti lisäaineita, sokeria, synteettisiä sokereita, E-koodeja ja täyteaineita sisältävät tuotteet kaupan hyllylle.
  2. Valitse mieluummin kapseli kuin tabletti.
  3. Pyydä tuotteesta lisätietoa tuottajalta tai maahantuojalta, sillä purkin etiketti ja ulkokuori eivät kerro kaikkea. Hyvämaineisella yrityksellä on yleensä tukitietoa, esimerkiksi perusteelliset tuote-esitteet, taustatutkimusta ja tieteellistä kirjallisuutta aiheesta.
  4. Yleensä hinta-laatu-suhde pitää paikkansa: halvalla ei saa hyvää.
  5. Viite tieteelliseen tutkimukseen on harvoin tuotekohtainen, mutta jos kyseinen tuote on tutkittu, viitteellä on merkitystä.
  6. Älä käytä yksittäisiä tuotteita pitkiä aikoja (maksimissaan kolme kuukautta) ilman asiantuntijan neuvoa.
  7. Kyseenalaista muoti-ilmiötuotteet.
  8. Tuote, joka sisältää suuren määrän kaikkea mahdollista, ei yleensä sisällä mitään ainetta tarpeeksi ollakseen hyödyllinen.
  9. Synteettiset tuotteet toimivat yleensä huonosti tai eivät lainkaan.

Huomioi, että kun käsiteltyyn maitoon on lisätty synteettistä D-vitamiinia, sen teho on erittäin huono, ja monet muutkin maidon hyödylliset ainesosat ovat kadonneet eri käsittelyvaiheissa.

Sinikka Pakeman