unhealthy food 180

Joidenkin ruoka-aineiden liiallista nauttimista on syytä välttää terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.  Erityisesti jos kärsii tietyistä sairauksista.

Helpointa on aloittaa kakkostyypin diabeteksesta. Joku on ehdottanut että sen nimi muutettaisiin sokerisairaudeksi.  Elimistö vastustaa liiallista sokerin saantia ja sairastuu.   Sairastumisesta kertoo usein keskivartalon lihavuus, mutta laihatkin se voi yllättää.  Syynä ovat liiat hiilihydraatit: valkoiset jauhot ja sokeri.   Virvokkeissa on eri muodoissa sokeria erittäin paljon.  Keinotekoiset makeutusaineet eivät pelasta!  Yllättäen jotkut hedelmät runsaasti nautittuna ovat myös epäterveellisiä. Leivonnaiset, joissa sekä vehnäjauhoa että sokeria, sopivia vain pieninä annoksina.  –

Erityisesti vähän liikkuvilla  vanhuksilla sokeripitoiset ruoat tyydyttävät nälän nopeasti.   Jos ruoka-ajat määrättyjä nälkä usein yllättää “liian nopeasti”  ja aliravitsemuskierre alkaa.

Eineksien laatu on parantunut, muttaa pelkästään niillä ei kannata elää.   Lisäaineet ja huonot öljyt eivät ole terveellisiä. Sokeria ja sen korvikkeita useimmissa suolaisissakin eineksissä.   Eivätkä ravintoarvokkaat ole kovin hyviä.    – Edullisempaa ja parempaa saa tekemällä itse!

Peruna ja liha perusruoka-aineina eivät riitä. Kuituja antavat  juurekset  ja vihannekset ovat tärkeitä. Niitä pitää olla ruokalautasella yhtä paljon kuin lihaa ja perunaa.

Vitamiinit  ja lisäravinteet purkista auttavat, mutta perustan on hyvää tekevä kunnon ruoka.  Jos liikut vähän, karsi pois kaikki turhat, keskity vähemmän energiaa, mutta enemmän proteiineja ja vitamiineja sekä hivenaineita antaviin ruokiin. . Liha, kala, pavut, yrtit, juurekset, vihannekset, kananmunat….

 

 

SaveSave

SaveSave

SaveSave