Senioreille tehokasta mausteparannusta.

Mausteita kiertelee lukuisia tarinoita, joihin osa uskoo  ja toiset eivät.  Nyt kolmen luonnonaineen tehoon on saatu virallisissa tutkimuksissa vahvistusta.  – Niitä ei tarvitse syödä irvistys kasvoilla, koska  ne  sopivat moniin mahtavan maukkaisiin ruokiin.

Kookosöljy

Journal of Alzheimer’s Disease –lehdessä viitataan pariinkin tutkimukseen, joissa on todettu että kookosöljy saattaa lievittää ja/tai jopa kuntouttaa ikämuistamattomuudesta tai hermosoluihin vaikuttavista sairauksista kärsiviä – kuten Alzheimeria sairastavia ja Parkinsonin tautia potevia.  Kookosöljyn keskipitkien triglyseridi-rasvojen uskotaan olevan vaikuttavina tekijöinä. Ne todennäköisesti suojelevat aivosoluja ”härskiintymiseltä”.

Kookosrasva on vihdoinkin hyväksytty terveysvaikutteiksi  (ei Suomessa), koska on  todettu, että se ei todennäköisesti ole sydäninfarktien aiheuttaja..

Kylmäpuristettua laadukasta kookosrasvaa suositellaan nauttimaan  päivittäin isohkon lusikallinen verran esimerkiksi sekoitettuna lämpimään veteen ja piristettynä sitruunalla.  Kookosöljy on myös erinomainen paistorasva eikä  härskiinny kuten rypsiöljy.  Sitä voi sekoittaa makupalaksi raakasuklaan tai yli 90 prosenttisen levysuklaan kanssa. (Suklaa sulatetaan nopeasti nikrossa tai kattilassa ja joukkoon kookosrasvaa.  Kookosmaidossakin on kookosrasvaa, mutta purkitettujen maitojen laatu vaihtelee paljon.

Kurkuma

 Ikääntymiseen liittyvät aivoverisuonitaudit ovat lisääntyneet jatkuvasti länsimaissa, joten monet ilahtuivat kun seniorella tehdyissä kokeissa pystyttiin osoittamaan, että  kurkuma selkeästi vahvisti ikääntyneiden verisuonten toimintaa.

Intiassa kurkumaa lisätään lähes jokaiseen ruokaan.  Niin voi tehdä täälläkin.  Sellaisenaan jauhettu kurkuma ei ole herkkua.

Sen sijaan ruokalusikallinen päivässä  terveyspirtelöön tai ruokiin kuten kalakeittoon,  currypataan tai  riisiin lisättynä antaa ruoalle kauniin keltaisen hohteen ja mukavan lisämaun.   HUOM.   Maistele, kun laitat ruokiin, kurkuma ei ole tulinen mutta sen maku kuitenkin  vahva.

 

 

E-vitamiini

 Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa todettiin  E-vitamiinin reilusti suositukset ylittävän käytön hidastavan alkuvaiheen Alzheimerin kehittymistä ja pitävän yllä toimintakykyä. E-vitamiinin on todettu myös hidastavan Alzheimerin etenemistä jonkin verran.  Antioksidanttina se suojaa aivosoluja vapaiden radikaalien vaikutuksilta.

E-vitamiinia saa kohtuullisia määriä luonnosta, kun  käyttää oliiviöljyä rypsiöljyn sijasta ja voita sekä rasvaista maitoa levitteiden ja rasvattoman maidon sijasta.  – Välimaiden terveellisen dieetin kulmakiviksi sanotaankin runsaasti käytettyä oliiviöljyä, kaloja ja palkokasveja.   E-vitamiinia  kutsutaan myös ihovitamiiniksi.  –   Parhaan tehon saa erään yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan  nauttimalla  e-vitamiinikapseleita tai öljyä, jossa on kahta e-vitamiinin pääainetta tocoferolia ja tocotrienolia.    Useimmissa markkinoilla olevissa e-vitamiineissa vain ensimmäistä.

Suositeltava E-vitamiini, joka sisältää sekä tocoferolia että tocotrienolia on SOLGAR E  268 mg.   Myynnissä monissa luontaistuokaupoissa sekä joissain apteekeissa.  Postitse sitä saa myös PUR-hyvinvointikaupasta. https://www.pur-kauppa.fi/solgar-e-vitamiini-268-mg-50-kapselit

 

 

SaveSave