Maksan kaverit ja viholliset

Maksa kaipaa silloin tällöin lepoa, eritoten reippaan alkoholinkäytön jälkeen. Alkoholin käytön vähentämisen lisäksi voit helliä maksaasi tietyillä raaka-aineilla. Listasimme myös välteltäviä aineisosia.

Suosi näitä

1. Kuitu auttaa – kuten aina se on terveellistä. Kaurapuuro aamiaisena pistää maksan toimimaan heti aamutuimasta. Se myös sulattaa keskivartalon rasvaa, josta maksa ei pidä.

2. Parsakaali on yksi jokapäiväisistä terveysvihanneksista. Höyrytä, viipaloi salaatiksi manteleiden ja marjojen kera tai paahda valkosipulin ja viinietikan kera.

3. Pari, kolme kuppia kahvia päivässä saattaa suojella maksaa alkoholin ja epäterveellisen ruokavalion vaikutuksilta.

4. Vihreässä teessä on runsaasti hyödyllisiä antioksidantteja, joiden tutkijat olettavat suojelevan muiden hyötyjen lisäksi myös maksaa. Itse tehty lämmin mieto vihreä tee on erinomainen päivittäinen virkistysjuoma.

5. Juo vettä makeutettujen juomien sijasta, sillä se puhdistaa maksaa ja vähentää päivittäistä kalorimäärää.

6. Pähkinät – erityisesti mantelit – ovat hyvä E-vitamiinin lähde. E-vitamiinin oletetaan suojelevan rasvamaksalta ja se on hyväksi myös sydämelle.

Karta näitä

 

1. Välttele ruokia, joissa käytetään epäterveellisiä rasvoja. Friteeratut ruoat ja monet einekset sisältävät niitä. Oliiviöljy ruoanlaitossa on varmin valinta.

2. Vähennä sokerin ja valkoisten jauhojen käyttöä. Maksan työnä on muuttaa sokeri rasvaksi, ja jos sokerirasvaa kertyy liiaksi vyötärölle, seurauksena saattaa olla rasvamaksa.

3. Vähennä suolaa! Natrium on hyvää vain pieninä annoksina. Monet yrtit antavat makua suolan sijaan.

4. Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä – ota pausseja alkoholin käyttöön. Maksallakin on oikeus lomaan.

SaveSave

SaveSaveSaveSave